Metody znakowania - haft komputerowy
Strona główna / Metody znakowania / Haft komputerowy
Haft komputerowy
Najbardziej elegancki sposób zdobienia artykułów promocyjnych
Haft komputerowy to bardzo prestiżowa i zarazem elegancka technika zdobienia odzieży i artykułów tekstylnych. Wysoka jakość i szybki czas realizacji to niewątpliwe zalety zastosowania tej metody. Haft to jedna z najstarszych technik zdobienia, która charakteryzuje się wysoką odpornością na zniszczenie, gotowanie czy pranie chemiczne. Dzięki zastosowaniu szerokiej gamy kolorystycznej nici, jesteśmy w stanie odwzorować logo klienta na materiale w niemalże w 100%. Nowością na rynku jest także haft 3D, dzięki czemu można uzyskać niesamowity, mocno wypukły efekt.
Haft komputerowy to najlepsza metoda do znakowania polarów oraz produktów frotte, np. ręczników hotelowych, szlafroków hotelowych, ściereczek czy innych produktów z materiałem frotte. Haft wykonuje się także na koszulkach polo, koszulach, czapkach, torbach i plecakach, pluszakach lub pokrowcach na telefon. Haft nadaje się także do personalizacji imiennej na odzieży czy gadżetach tekstylnych.
Niektóre metody zdobienia mają pewne ograniczenia. Haft nie sprawdzi się przy obrandowaniu tkanin wodoodpornych, np. parasoli czy kurtek przeciwdeszczowych (membran), gdzie materiał mógłby stracić właściwości ochronne. Nie zalecane jest także do stosowania trudnych motów graficznych np. z przejściami tonalnymi czy gradientami. Aby haft komputerowy mógł być czytelny powinien, mieć odpowiednią wielkość. Małe elementy i drobne czcionki nie są zalecane do znakowania tą metodą. Ponadto, haftu nie zrobimy na cienkich materiałach, jak np. koszulki t-shirt (gram. pon. 190). Haft posiada także ograniczenia co do liczby kolorów, niektóre maszyny hafciarskie mogą wykonać maksymalnie do 16 kolorów. Kolor nici można dopasować do najbardziej zbliżonego koloru Pantone użytego w logo.
Wbrew pozorom haft komputerowy nie jest drogą metoda znakowania artykułów tekstylnych. Przy większym nakładzie i prostym logo, może się okazać dużo tańszym rozwiązaniem niż np. sitodruk czy termotransfer. Wykonanie haftu może być opłacalne już od kilkunastu sztuk. Przy wycenie znakowania logo składającego się z wielu kolorów haft może być dużo tańszy ponieważ liczba kolorów nie decyduje o cenie. Istotne do wyceny są przede wszystkim rozmiar powierzchni haftowanej, co decyduje o liczbie ściegów czyli wkłuć (uderzeń igły). Duże hafty na plecach ze względu na swoją powierzchnie są niezbyt opłacalne, natomiast małe logo nie jest drogie. Do przygotowania znakowania nie potrzebna jest żadna matryca, jedynym kosztem stałym jest program, który można wykorzystać wielokrotnie przy domawianiu gadżetów czy ubrań.
Innym rodzajem haftu jest tzw. haft 3D. Dzięki zastosowaniu specjalnej gąbki oraz odpowiedniego ściegu, można uzyskać trójwymiarowy efekt haftu. Taki wypukły haft jest dosyć sztywny, więc stosuje się go w przypadku grubych tkanin, np. na torbach na laptop, plecakach lu czapkach.
Niektóre realizacje