Sprawdź, kto powinien kupić odzież dla pracowników – Ty czy pracodawca

0
Sprawdź, kto powinien kupić odzież dla pracowników – Ty czy pracodawca

Są zawody i stanowiska, na których odzież dla pracowników jest wymagana prawnie lub przez pracodawcę. Jeśli planujesz zatrudnić się w szpitalu, na budowie, w hotelu czy restauracji, będziesz musiał ją nosić. Tu pojawia się istotne pytanie: czy odzież firmowa outdoor i indoor to coś, co musisz kupić sobie sam?

Kto płaci za odzież dla pracowników?

Jeśli zostałeś przyjęty lub aplikujesz na stanowisko do firmy, w której odzież dla pracowników jest obowiązkowa, nie musisz martwić się o koszty. Zgodnie z prawem to nie Ty jesteś odpowiedzialny za zakup kostiumu. Bez względu na to, czy jest to odzież firmowa outdoor, czy indoor, z artykułu 37 Kodeksu pracy wynika, iż obowiązek dostarczenia pracownikowi odzieży spoczywa na pracodawcy.

Warto pamiętać, że odzież firmowa z logo lub bez to nie podarunek. Kostium zostanie Ci udostępniony tylko na czas wykonywania pracy, tj. na okres zatrudnienia. Kiedy umowa zostanie rozwiązania, będziesz musiał zwrócić swoją odzież dla pracowników. Uwaga: jeżeli zostanie zniszczona podczas pracy, nie musisz oddawać za nią pieniędzy.

Kiedy odzież firmowa outdoor i indoor jest niezbędna?

Nie będziemy wymieniać wszystkich stanowisk, na których odzież dla pracowników jest niezbędna – prawdopodobnie nie udałoby nam się to z uwagi na mnogość zawodów. Zapamiętaj więc, że odzież firmowa outdoor bądź indoor przysługuje Ci, jeśli:

  • podczas wykonywania pracy Twoje prywatne ubranie mogłoby ulec zniszczeniu (uszkodzeniu, ale także pobrudzeniu),

  • takie są wymogi sanitarne, BHP czy technologiczne na danym stanowisku.

Odzież firmowa z logo to mogą być koszulki, polary, kurtki, czapki. Stosuje się je np. w sklepach, hotelach czy restauracjach. Z kolei odzież dla pracowników bez logo występuje pod postacią ogrodniczków, kombinezonów itp.

Odzież firmowa z logo i bez a sposób zatrudnienia

Czy bezpłatna odzież dla pracowników przysługuje tylko osobom z umową o pracę? Czy jeśli podpisałeś umowę zlecenie lub o dzieło, firmowa odzież firmowa z logo będzie Twoim zmartwieniem?

Odpowiedź brzmi: nie. Mimo iż umowa zlecenie i o dzieło nie są określane przez Kodeks pracy, to wciąż nie Ty musisz zakupić swoją odzież dla pracowników. Osoby wykonujące pracę w oparciu o umowę cywilnoprawną oraz prowadzące działalność gospodarczą i wystawiające faktury otrzymują ubrania robocze na tej samej zasadzie, co pracownicy z umową o pracę.

Kto idzie na zakupy po odzież dla pracowników?

Na koniec warto poruszyć jeszcze jedną kwestię: kto faktycznie idzie do sklepu albo zamawia przez internet odzież dla pracowników – pracodawca czy Ty? Przepisy tego nie określają. Może się zdarzyć, że pracodawca poprosi Cię, abyś sam kupił swoją odzież firmową outdoor i indoor. Ma to zaletę, jako że właściwie dobierzesz rozmiar ubrania. Pamiętaj jednak, że zakupy powinny odbyć się w czasie pracy, a pracodawca musi zwrócić Ci pieniądze. Koniecznie zachowaj rachunek za odzież firmową z logo lub bez!

Komentarze do wpisu (0)

Blog chmura tagów
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl